EXPORT OF KNOWLEDGE-BASED SERVICES: COMPARATIVE ADVANTAGES AND RESTRICTIONS IN ANDEAN COUNTRIES

Authors

  • Alan Carsol Fairlie Reinoso Pontificia Universidad Católica del Perú
Download

Abstract

The article aims to assess the export potential of knowledge-based services in Peru and selected Andean countries. To conclude, it builds indicators of revealed comparative advantages and international trade restrictiveness in services. Although no significant advantages are observed at the global level, some do appear at the regional level. It is therefore important to negotiate the reduction of trade restrictions to fully harness the existing potential, which is identified by sector and country. Achieving this requires a combination of domestic and external policies, ideally with coordinated efforts. Such coordination could take place within the framework of regional integration agreements to which the Andean countries belong, particularly those in South America and Latin America.

Keywords:

Export, Knowledge-based services, Andean

References

Arango Concha, A., y Gaviria Gómez, L.F. (2024). Desafíos y oportunidades para Colombia en el campo de exportación

de servicios tecnológicos. Colegio de Estudios Superiores de Administración (CESA).

Bacovic, M., Andrijasevic, Z., y Cerovic Smolovic, J. (2022). Structural Changes and Growth in Europe: Are Knowledge-intensive Services Changing Paradigm of Expansion of Services as a Long-term Growth-diminishing Factor? Ekonomicky casopis.

Bamber, P., y Fernández Stark, K. (2022). Agregar Valor en las Cadenas Globales de Recursos Naturales en el Caso Chileno.

En A. Basco, A. Lopez, y R. Rozemberg, Conocimiento de Exportación: La Era de los Servicios en América Latina (pp.

-77). INTAL, BID.

BID. (2018). Los servicios basados en conocimiento: ¿el futuro del desarrollo? Disponible en: https://conexionintal.iadb.org/2018/05/02/los-servicios-basados-en-conocimiento-el-fu-

turo-deldesarrollo/

Cai, J., y Leung, P.S. (2009). The normalized revealed comparative advantage index. Annals of Regional Science.

Castro Vergara, R.I., y Marquina Feldman, P. S. (2018). Impact of broadband uses on labour demand derived from the in-

novative behaviour of firms in creative industries. Creative Industries Journal.

Chakrabartty, S.N., y Sinha, D. (2022). Composite Revealed Comparative Advantage Index: A Non-parametric Approach.

Eurasian Journal of Business and Economics, 15(30), 25-44. https://doi.org/10.17015/ejbe.2022.030.05

Cooper, V.A., Lichtenstein, S., y Smith, R. (2007). Understanding knowledge transfer in web-based B2B IT support. En ACIS 2007 Proceedings - 18th Australasian Conference on Information Systems.

Dávila-Vargas-Machuca, M. A., Moral-Pajares, E., & Muñoz-Guarasa, M. (2014). La Exportación De Servicios Intensivos en Conocimiento en Los Países De La Ocde. Análisis Empírico De Sus Determinantes. Revista de Economía Mundial, 38, 147–173.

Foro Consultivo Científico y Tecnológico, AC. (2018, Octubre). Servicios basados en conocimiento (SBC) para impulsar la competitividad y productividad en la economía mexicana. Foro Consultivo Científico y Tecnológico, AC. http://www.

foroconsultivo.org.mx/

Gayá, R. (2017). Automatización en servicios basados en el conocimiento: oportunidades y desafíos para las exporta-

ciones argentinas. Subsecretaría de servicios tecnológicos y productivos.

Gayá, R. (2024). Servicios basados en conocimiento (SBC) en Panamá: Oportunidades y retos para la internacionalización. Gobierno de Panamá.

Giordano, P., Campos, R., Gayá, R., y Michalczewsky, K. (2024). Monitor de Comercio e Integración 2024: Desafiar la tendencia: El potencial de los servicios basados en conocimiento. https://doi.org/10.18235/0013235

Gómez Benítez, S.Y. (2018). Exportaciones de servicios call center-Bogotá en el marco del TLC Colombia-Estados

Unidos durante el período 2013-2017 (Trabajo de grado de pregrado). Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables, Comercio Internacional.

Gutiérrez, O.R. (2017). La exportación de servicios en el Perú: realidad y perspectivas (Tesis de maestría). Universidad

Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). http://hdl.handle.net/10757/622706

Jovanova, K. (2020). Sustainable governance and knowledge-based economy: prerequisites for sustainable development of the developing and transitional economies. Athens journal of business & economics.

Kandilov, I.T., y Grennes, T. (2010). The determinants of service exports from Central and Eastern Europe. Economics of

Transition, 18(4), 763-794.

Kimura, F., y Lee, H.H. (2006). The gravity equation in international trade in services. Review of World Economics, 142,92-121.

Lineberry, R. (2019). Solve and Evolve: Practical Applications for Knowledge-Centered Service. En SIGUCCS ‘19: Proceedings

of the 2019 ACM SIGUCCS Annual Conference (pp. 70-75). ACM. https://doi.org/10.1145/3347709.3347793

Liu, B., y Gao, J. (2022). Normality in the distribution of revealed comparative advantage index for international trade and economic complexity. Applied Sciences (Switzerland).

López, A., Niembro, A., y Ramos, D. (2014). “La competitividad de América Latina en el comercio de servicios basados en el conocimiento”. Revista Cepal, 113. Disponible en: https://bit.ly/3j6E5HH

López, D. (2015). Las estrategias de desarrollo económico del sector público en Chile: El caso de la exportación de servicios a partir de 1990.

Loungani, P., Mishra, S., Papageorgiou, C., y Wang, K. (2017). World Trade in Services: Evidence from a New Dataset (IMF Working Paper No. 1 17/77). International Monetary Fund.

Naciones Unidas. (2008). International Standard Industrial Classification of All Economic Activities (CIIU), Revision 4. United Nations. Disponible en https://unstats.un.org/unsd/publication/seriesm/seriesm_4rev4e.pdf

Nayyar, G., Hallward-Driemeier, M., y Davies, E. (2021). At Your Service?: The Promise of Services-Led Development. World Bank Publications.

OCDE (2025a). Índice de Restricción del Comercio de Servicios de la OCDE: Tendencias de Política hasta 2025. Publicaciones de la OCDE, París. https://doi.org/10.1787/9953845b-en.

OCDE (2025b). Services Trade Restrictiveness Index: Peru. OECD Publishing. Recuperado el 1 de abril de 2025, de https://www.oecd.org/en/publications/oecd-services-trade-restrictiveness-index-country-notes_4c1d2b0d-en/peru_94dc0fd9-en.html

OCDE (n.d.). Services trade restrictiveness index (STRI). OECD. Recuperado el 1 de abril de 2025, de https://www.oecd.org/en/topics/sub-issues/services-trade-restrictiveness-index.html

OCDE (sf). Explorador STRI. https://oecd-main.shinyapps.io/

STRI_Explorer/ Explorador STRI. https://oecd-main.shinyapps.io/STRI_Explorer/

Organización Mundial del Comercio (1991, 10 de julio). Services Sectoral Classification List (MTN.GNS/W/120). World Trade Organization.

Oyewole, P. (2016). Regional Competition in the International Market for Services: A Shift-Share Analysis. Journal of Global Marketing, 29(1), 3–14. https://doi.org/10.1080/08911762.2015.1119918

Pelás, S. (2022). Innovación y Expor taciones en los Servicios Basados en Conocimiento en Colombia. En A. Basco, A. Lopez, y R. Rozemberg, Conocimiento de Exportación: La Era de los Servicios en América Latina (pp. 168-203). INTAL, BID.

Ramos y López (2017). Servicios basados en conocimiento y desarrollo en AméricaLatina.

Rozemberg, R. & Gayá, R. (2019). Los servicios basados en el conocimiento en los países miembros de la ALADI. ALADI/SEC/Estudio 232.

Scasserra, S., Jozami, M., y Mora, C. (2021). Nuevos servicios exportables a partir de la red 5G: ¿Cómo aprovecharlos para

reducir la brecha de género? (NOTA TÉCNICA No IDB -TN – 2231). Banco Interamericano de Desarrollo.

Seclen-Luna, J. P., y Moya-Fernández, P. (2022). Opening to the foreign market of the Peruvian KIBS? An analysis from the perception of their executive directors. Ekonomiaz.

Stojkoski, Utkovski, y Kocarev. (2016). “The Impact of Services on Economic Complexity: Service Sophistication”.

Ström, P., Alvstam, C., & Jones, A. (2016). Multilatinas and the growing service economy in Latin America. Revue Europeenne d’Economie et Management des Services.

UNCTAD. (2022). Digitalisation of services: What does it imply to trade and development? United Nations